%%title%% en het organiseren van thuiszorg
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 juni 2020 

Bridezilla

Ik hijs me alweer in een jurk. Een heuse prinsessenjurk met tierlantijntjes, tule, laag over laag inclusief hoepel en steentjes. Ik kijk in de spiegel en ik zie mezelf niet.

Wie is dat wie ik aankijk? Zij lijkt een ander persoon.

Ik heb meer dan 60 jurken gepast. (Ja, ik schaam me!). Ik wist natuurlijk dat bovenstaande jurk niet bij me zou passen. Maar, ik vond dat ik ooit een prinsessen jurk aangehad moest hebben. Gewoon om te kijken hoe het zou staan.

 

Ik had nooit gedacht dat ik het huwelijksbootje zou stappen, maar toen Frank op zijn knieën ging, antwoordde ik volmondig JA.

Het werd een echte zoektocht naar ‘the dress’. Team Bride ging trouw met me mee. Steun, toeverlaat en heel véééél geduld hebben ze met me gehad tijdens de zoektocht naar de jurk. Jurken waren te klein, te groot, te pompeus, te sjiek, te lelijk en te strak. (Helaas veel meer te klein en te strak dan te groot ;-)).

Terwijl ik naïef van tevoren dacht; twee keer passen en klaar. Ik had mezelf verrast met een lang zoektraject.

 

Er is een term voor een lastige bruid in spé. Een bruid die moppert, vloekt, snauwerig, huilerig en klagerig is. Een Bridezilla.

 

Heb ik sterren behaald als Bridezilla? Ik hoop van niet!

Een beetje thuiszorg organiseren vraagt namelijk méér werk, dan een bruidsjurk vinden.

In gesprek met een mantelzorgconsulent:

 

‘Waar hebben familieleden en zieken het meeste last van?’, vroeg ik aan de mantelzorg consulent.

‘De bureaucratie, het regelwerk en het papierwerk’, antwoordde ze resoluut.

‘Wat nog meer?’, vroeg ik.

‘Soms hebben mantelzorgers vragen over de zorg zelf en over balans vinden.

Maar de bureaucratie, de formulieren invullen, dat is echt hardnekkig en frustrerend. Het geeft ze het gevoel dat ze bedelen om zorg te ontvangen, terwijl ze het juist moeilijk vinden om hulp te vragen’.

 

Ik herken het verhaal, ik denk jij ook.

 

Zorgverleners, familieleden snappen er geen bal meer van bij welk loket ze moeten aankloppen om de thuiszorg geregeld te krijgen.

  • Stap ik naar de Wlz, Wmo of de ZVw?
  • Kies ik voor een PGB of toch maar niet?
  • Hoe worden de facturen aan de zorgverleners betaald?

 

Het geeft onrust. Mensen worden hier echt gestrest van. Ik herken het bij mezelf. Ik word er chagrijnig en snauwerig van als de thuiszorg (onterecht) wordt afgewezen.

Is daar een passende term voor?

Zoals een Bridzilla gefrustreerd is voor een bruiloft?

Maar dan een zorgvrager/zorgverlener die gefrustreerd is voor een thuiszorgaanvraag?

Ik ben benieuwd met welke term jij komt? (mail het me!)

De frustratie om thuiszorg te regelen gaf me de moed om het tot de bodem uit te zoeken, hoe het precies in elkaar zit. Ik deel deze informatie graag met jou.

In de online workshop: ‘Het geheim van een passende thuiszorgindicatie’  krijg je duidelijk en overzichtelijk uitleg over de financiering via de gemeente (Wmo,) de zorgverzekeraar (ZvW) en de overheid (Wlz).

Na het volgen van de ze workshop snap je op welke manieren de thuiszorg het beste geregeld kan worden en weet je de addertjes onder het gras.

Mijn naam is Diana Stassen en ik help je zorgen in de laatste levensfase voor een menswaardig afscheid.

 

 

Reactie plaatsen