10 hulplijnen om buitengewoon goed voor jezelf en de ander te zorgen
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 september 2019 

10 hulplijnen om buitengewoon goed voor jezelf en de ander te zorgen

Ondersteun je zelfhelend vermogen van je lichaam met deze therapievormen

Het is eenvoudig, maar niet gemakkelijk om voor jezelf te zorgen. Het enig wat je hoeft te doen is tijd nemen voor jezelf en iets te vinden wat bij je past. De een zweert bij meditatie, de ander bij dansen en de volgende bij een boek lezen op de bank. Dat is allemaal prima. Kies hetgeen wat je leuk vindt, anders schiet het doel voorbij.

 

Stel dat je van jezelf moet mediteren? Dan heb je weer een moetje op je lijst staan. Dan levert het stress op i.p.v. rust en ontspanning.

 

In de onderstaande lijst noem ik 10 therapieën die jou kunnen helpen om meer rust te ervaren en/of kwaaltjes verminderen op een natuurlijk manier.

 

  1. Acupunctuur hoort bij de oosterse geneeskunde. Er worden kleine dunne naaldjes gebruikt om in je energiebanen blokkades op te heffen. Ik heb het zelf een aantal keer ervaren vanwege hooikoorts en om mijn bloeddruk te verlagen. Beide keren met goed resultaat. Acupunctuur kan je met het ondersteunen van zowel lichamelijke als emotionele klachten.
  2. Hypnotherapie, oftewel hypnosetherapie, is een effectieve ondersteuning om aan je mindset te werken. Ook bij stress en pijnklachten is deze methodiek bewezen. Het is een ontspannende vorm van werken aan je overtuigingen en gedachten. Op deze manier kun je patronen doorbreken en van je angsten afkomen. In dit blog lees je alles over hypnose voor mensen die zorgen en mensen die ziek zijn.Hypnosetherapie
  3. Aromatherapie/werken met etherische olie is een prachtig hulpmiddel om laagdrempelig ondersteuning te geven. Als mensen ernstig ziek zijn kan een etherische olie verlichting brengen. Het is een therapie die ook gebruikt kan worden als mensen niet meer volledig bij bewustzijn zijn of er geen lichamelijke aanraking wenselijk is. Tevens kan door verdampen van etherisch olie in de ruimte gezorgd worden voor een passende sfeer. Een sfeer die rust en slaap bevordert. Of juist een geur die zorgdraagt voor energie. Hier volg je een gratis webinar over etherische olie en het verbeteren van je gezondheid of verminderen van klachten.
  4. Moeder natuur is bekend om haar heilzame werking die in kruiden en planten zit. Deze methodes werden al in de oudheid gebruikt om te ondersteunen bij klachten en kwaaltjes. Vraag een homeopaat om passend advies. Wellicht vind je mijn blog over kruidenthee ook interessant.Etherische olie Maastricht
  5. Aanraken geeft ontspanning en een gelukkig gevoel. Mensen die meer worden aangeraakt of geknuffeld maken meer gelukshormonen aan. Ze zitten daardoor beter in hun vel. Een massage zorgt voor ontspanning van het lichaam en de geest. Maak een afspraak bij een massagetherapeut of boek een afspraak bij een schoonheidsspecialiste. Ze hebben massages vaak in hun pakket zitten.
  6. Mindfulness en meditatietechnieken worden steeds meer toegepast om te accepteren wat er is. Er zijn honderden verschillende meditatietechnieken die helderheid geven. Meditatie an sich is niet per se bedoeld om rust te brengen, maar om inzicht te krijgen dat jij je gedachten of gevoelens niet bent. Het geeft helderheid en laat je een ander perspectief zien.ontspannen voor zorgverleners
  7. Voeding en voedingssupplementen ondersteunen wanneer je moe bent of weinig energie bezit. Vergelijk het met een auto: je kunt in een benzineauto ook geen diesel tanken, de auto rijdt op zijn eigen brandstof of blijft stilstaan. Zie voeding als jouw benzine. De kwaliteit van je benzine bepaalt hoe ver je reis is en hoe makkelijk je ‘rijdt’.
  8. Therapeutic touch. Therapeutic touch wordt in de verpleegkundige complementaire zorgopleiding gegeven. Het is een ondersteuningstechniek die werkt met energieën. Het kan o.a. gebruikt worden bij de palliatieve zorg om verlichting te brengen bij klachten.
  9. Yoga is een fysieke vorm van ontspanning; al heb ik het genoegen gehad om slaap yoga (Nidra yoga) uit te proberen wat fysiek passief is. Yoga is een manier om via je lichaam focus en helderheid te creëren. Het help bij persoonlijke groei en verbetert je emotionele en fysieke balans.
  10. NLP coaching. NLP staat voor neuro linguistisch programmeren. Het is een coachtechniek die ondersteuning en inzichten geeft in HOE je denkt. Deze technieken zijn fantastisch om doelen te realiseren. Doelen zijn niet alleen tastbare dingen, maar kunnen ook emoties zijn, zoals rust, meer kracht of zelfvertrouwen. In de workshops en in de 1 op 1 coaching gebruik ik technieken van NLP. Op deze manier begeleid ik mensen op een snelle manier van angst en rust. Deze technieken leer ik mijn cliënten aan, zodat ze zelf de tools in handen hebben om met hun emoties om te gaan.

 

Deze 10 hulplijnen helpen op ieders eigen wijze om je beter te voelen. We zijn vaak gewend om alles zelf te willen uitzoeken. Het is best lastig om in je uppie patronen te doorbreken en dat is ook nergens voor nodig. Vroeger gingen mensen alleen naar een therapeut wanneer ze psychisch ziek waren. Tegenwoordig is het zelfs hot om een coach/therapeut te hebben om preventief aan je gezondheid en welbevinden te werken. Ik heb zelf verschillende coaches die me ondersteunen in mijn werk: een business coach, een presentatiecoach, een videocoach… om er een paar te noemen. Het is allemaal zelfzorg. Ik wil goed voor mijn lichaam en geest zorgen (en voor mijn bedrijf) en investeer er graag in om me beter te voelen.

 

Mensen die zorgen hebben 1 ding gemeen, ze willen de ander zo goed mogelijk ondersteunen

Ze kunnen in het algemeen beter voor de ander zorgen dan voor zichzelf. Ze zijn empathisch, zorgzaam en betrokken bij anderen. Deze kwaliteiten kunnen soms ook leiden tot valkuilen. Om te voorkomen dat jij in deze valkuilen gaat staan geef ik een gratis webinar over de 3 meest voorkomenden valkuilen onder mensen die zorgen. Inschrijven kun je hier

DE 3 VALKUILEN VAN MENSEN DIE ZORGEN VOOR ANDERENGratis webinar de 3 valkuilen van mensen die zorgen voor anderen

StervensbegeleidingMijn naam is Diana Stassen. Ik help zorgverleners en mantelzorgers beter voor zichzelf én beter voor de ander te zorgen in de laatste levensfase. Zodat er meer rust en minder klachten zijn in deze belangrijke fase van het leven. Ik focus me daarbij voornamelijk op natuurlijke ondersteuningsmogelijkheden.

Een van de methodieken die ik gebruik is hypnosetherapie. Dat gebeurt in mijn praktijk in Maastricht of via een huisbezoek bij mensen thuis. Als wijkverpleegkundige, gezondheidswetenschapper en hypnotherapeut heb ik reeds waardevolle ondersteuning kunnen bieden ten goede voor een mooi afscheid.

Reactie plaatsen