25 Super goede zelfzorg tips voor zorgverleners
arrow_drop_up arrow_drop_down

25 Super goede zelfzorg tips voor zorgverleners

Het cliché is waar!

Als je goed voor jezelf zorgt ben je beter in staat om voor de ander te zorgen. Je energie is beter. Je hebt überhaupt meer energie. Ze zeggen niet voor niets: ‘uit een leeg kopje kun je niet schenken’.

Rustmoment zorg

Hoe goed ik probeer met mijn aandacht erbij te zijn, als ik niet lekker in mijn vel zit, gaat een groot deel van mijn energie verloren. Aan gedachtes die door mijn hoofd spoken, een gevoel dat knaagt of omdat er een onaardig stemmetje in mijn hoofd commentaar geeft op van alles en nog wat.

 

Ik ben een mens. Net als alle andere zorgverleners. Betere dagen, mindere dagen, slechte dagen, fantastische dagen, gewone dagen… Ik ken ze allemaal, net als jij.

 

Als zorgverleners krijgen we extra bagage op onze schouders. Zware emoties en gevoelens van anderen. Van terminaal zieken, van ongeruste mantelzorgers en andere familieleden. Wellicht een hoge werkdruk en veel ziekteverzuim van collega’s. Ook daar moeten we mee dealen.

Het is zaak goed voor jezelf te zorgen. Die heb je vast vaker gehoord. Tot vervelens toe waarschijnlijk. Net als ik.

Maar, wees eens eerlijk; hoe bewust ben jij bezig met zelfzorg? Wat doe je om goed in je vel te zitten? Om stress los te laten? Om beter te ontspannen?

Minder stress in de zorg

Is het genoeg? Of mag het meer zijn?

Het antwoord is simpel. Als je grotendeels ontspannen bent, is het genoeg. Zo niet, dan mag je meer tijd in jezelf investeren om je goed te voelen.

 

Ik word steeds beter met zelfzorg. Soms donder ik weer in mijn valkuil en dan zit ik op de blaren. Dan voel ik me rot, gestrest of slaap ik slecht. Steeds beter weet ik hoe ik grenzen mag aangeven en goed voor mezelf mag zorgen.

 

Wat kun jij vandaag al doen om beter voor jezelf te zorgen?

  1. Beweeg. Sporten, wandelen, yoga, fietsen. Wat vind je leuk? Wat past bij jou? Beweging is goed voor je lichaam en om je hoofd vrij te maken. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Ik ben yoga aan het ontdekken en daarnaast houd ik ervan om sport als een uitlaatklep te gebruiken.

    zelfzorg tips voor zorgverleners

    perfecte uitlaatklep voor werkstress 🙂

  2. Ga een middagje shoppen. Koop een cadeautje voor jezelf: een lekkere bodylotion, een nieuw shirt, een goed boek.
  3. Bloemen. De natuur verbetert altijd je humeur. Bloemen en planten in huis geven rust en een groter geluksgevoel.Zelfzorg voor zorgverleners
  4. Mediteer.
  5. Gebruik een etherische olie. In dit webinar vertel ik je wat je het beste kunt gebruiken om te ontstressen.
  6. Wees creatief. Iedereen is creatief, de een met zingen, de ander met dansen, de volgende met schilderen.
  7. Ga de natuur in. Niks heerlijker dan een bos of een lange strandwandeling.
  8. Drink een wijntje met je beste vriend(in).
  9. Ruim op. Onderzoek bewijst dat opruimen je hoofd leeg maakt. Het is niet voor niets dé trend om te ontspullen. Een leeg huis; een leeg hoofd.
  10. Ga in bad of neem een lange hete douche.
  11. Plan op vaste tijdstippen tijd voor jezelf in om zelfzorg toe te passen. Als je tijd inplant, geeft het prioriteit.
  12. Wees eens niet zo lief. Stop met het pleasen van andere mensen. Want als je lief bent voor de ander, ben je dan wel lief voor jezelf?
  13. Doe een powernap. Een powernap is een kort dutje. Om je even helemaal te resetten. Gewoon midden op de dag, omdat het kan.
  14. Zeg eens vaker NEE. Het is jouw leven en je bent de allerbelangrijkste persoon in jouw leven. Geef jezelf ruimte om NEE te zeggen tegen wat je niet belangrijk vindt.
  15. Ga met een kop koffie of thee de tuin in of lekker op je balkon zitten, of op een terrasje.
  16. Ga vroeg naar bed. Als je uitgerust bent, kun je zoveel meer aan.
  17. Netflixen. Zonder schuldgevoel lekker dom zappen en simpele series kijken. Verstand op nul.
  18. Boek een beauty behandeling. Aandacht voor je lijf werkt helend. Een massage, naar de schoonheidsspecialist of simpelweg je nagels lakken. Een dagje sauna/wellness doet ook wonderen.
  19. Journaling. Schrijf je gedachten op papier; je wensen, waar je dankbaar voor bent en wat je maar kwijt wilt. Regelmatig schrijven maakt je hoofd leeg en geeft inzicht.
  20. Uitslapen.
  21. Heerlijk voor jezelf koken. Gezonde voeding helpt je stressniveau te verlagen. Vooral groene bladgroenten dragen een goed steentje bij, net als bananen.
  22. Lummelen, een niks-moet-dag. Gewoon lekker aanrommelen thuis. Heerlijk!
  23. Ban chemische troep je huis uit. We gebruiken (onbewust) veel chemische rommel in ons huis, op ons lijf en in ons eten. Als je verpakkingen leest van shampoo, je bodylotion, spullen uit je voorraadkast, kom je heel wat tegen. Ik schrok ervan. Stap voor stap pas ik steeds meer aan. Verzorgingsproducten, beauty producten en biologische voedsel. Om mezelf op een natuurlijke manier te verzorgen kies ik voor producten van Young Living. Bij deze dame krijg ik goede tips en advies over zelfzorg met etherische olie.
  24. Focus op je ademhaling. Je adem heb je altijd bij je en brengt je naar het hier en nu. Als je langzamer uitademt, ontspant je lijf zich omdat je parasympatisch zenuwstel wordt geactiveerd.
  25. Gebruik affirmaties die je ondersteunen. Affirmaties zijn zinnen die je herhaaldelijk tegen jezelf zegt en die positief klinken. Gebruik zinnen waar je behoefte aan hebt, zoals:

Ik ben belangrijk.

Ik ben het waard.

Ik heb rust in mijn hoofd.

Onze monkey mind herhaald graag negatieve gedachtes, vervelende herinneringen en onzekere gevoelens. Van nature doen we dit vaker met negatieve gedachtes dan met positieve gedachtes.

 

Herken je dat je veel complimenten krijgt en slechts één negatieve reactie? Welke reactie blijft hangen? De 10 complimenten of die ene slechte?

In de meeste gevallen die ene slechte, omdat je hoofd nu eenmaal zo werkt.

Bewust aandacht geven en trainen van positieve gedachtes helpen je om je beter te voelen. Het belangrijkste van een affirmatie is dat jij erin gelooft. Kies daarom affirmaties die bij je passen. In een coachsessie kan ik samen met jouw affirmaties formulieren die bij je passen en ze integreren in je onderbewustzijn, zodat je dit werkelijk gelooft over jezelf. Een prima middel tegen negatieve self-talk.

 

Met welke tips wil jij bovenstaande lijst aanvullen?

Diana Stassen

Mijn naam is Diana Stassen. Ik help zorgverleners en mantelzorgers beter voor zichzelf zorgen én beter voor de ander te zorgen in de laatste levensfase.

De leraar leert het meest is een uitdrukking die op mij zeker van toepassing is. Als wijkverpleegkundige, gezondheidswetenschapper en hypnotherapeut leer ik steeds beter mijn grenzen te stellen en voor me zelf te zorgen. Laat je inspireren met de tools die ik zelf toepas.

 

de grote weg met stress oefening voor zorgverleners

Reactie plaatsen