Hoe werf je cliënten als stervensbegeleider?
Hoe werf je cliënten als stervensbegeleider?

Hoe werf je cliënten als stervensbegeleider?

 Je hebt mooie plannen om mensen te ondersteunen in periodes van rouw en verlies, rondom het stervensproces of waarin ze vastlopen in het leven. Je hebt de capaciteiten om mensen te ondersteunen, verschillende workshops en trainingen gevolgd. Maar dan loopt het stil......  

Hoe kom je aan cliënten als stervensbegeleider?

Misschien heb je zelf je website gebouwd of visitekaartjes gemaakt. Mooie verlangens en al een aantal mensen gesproken. Maar dan loopt het spaak.  Want wie ga je ondersteunen? Wie ga je helpen? Waar zijn je toekomstige klanten?

 Ze staan niet rijen dik voor je deur.

 Mensen vinden het interessant en 'goed van je' dat je dit werkt doet, maar echte cliënten komen niet of maar mondjesmaat.

Wat nu?  

Je bent bang dat je de deuren moet gaan sluiten, terwijl je dit werk zo graag wilt doen. Je bent er geschikt voor en je hebt geen zin meer om in loondienst te blijven werken.

Wat je nodig hebt om aan cliënten te komen als stervensbegeleider/ rouw en verlies therapeut/ levenseinde begeleider

Wat je nodig hebt om aan cliënten te komen is een goed plan van aanpak. Een strategie die werkt. Cliënten komen nu eenmaal niet vanzelf. Ook al ben je zo goed als hulpverlener. Sterker nog, daar heeft het niks mee te maken. Het heeft niks met je vaardigheden als ondersteuner, begeleider of therapeut te maken. Het heeft alles te maken met je ondernemersvaardigheden. Met een praktijk ben je behalve stervensbegeleider namelijk ook eigen baas. Met een eigen zaak dus.

Ondernemen is ook een vak. Je hebt in feite nu dus twee banen! Gelukkig valt alles te leren. En het kan op een manier die bij jou past (zonder gladde verkooppraatjes).

Een plan om aan cliënten te komen als je werkt rondom rouw en verlies

Je hebt simpelweg een goed plan nodig om aan cliënten te komen. En dat plan bestaat uit twee gedeeltes:

1) Een plan zodat mensen weten dat je bestaat. Wie je bent. Waarmee je helpt. Als niemand weet dat je er bent, hoe komen mensen dan bij je terecht? Niet dus….

2) Een plan om van geïnteresseerde, mogelijke cliënten, daadwerkelijke cliënten te maken. Je zult 'iets’ moeten doen om geïnteresseerden mensen mee te nemen naar je aanbod. Mensen vinden het spannend, zeker als het om intieme en persoonlijke onderwerpen gaat als rouw, verlies en sterven. Het is misschien voor jou geen taboe meer, maar voor je meeste toekomstige klanten wel.  

Je zult mensen over de drempel moeten helpen om hulp van je te aanvaarden. Met andere woorden je zult aan mogelijke cliënten duidelijk moeten maken, waarom ze jou kunnen vertrouwen en waarom jij diegene bent die ze zo goed kan ondersteunen met de problemen waar ze mee vastlopen.

In deze video deel ik je concrete tips over cliënten werven als stervensbegeleider




 In podcast #34 Stervensgoed deel ik je ook een aantal concrete voorbeelden hoe je cliënten aantrekt als coach /therapeut/ begeleider rondom de laatste levensfase


Droom je er ook van om meer mensen te helpen rondom rouw, leven en sterven? Meer cliënten aan te trekken en wil je het serieus aanpakken? In stervensgoed level 2 begeleid ik (aanstaande) stervensbegeleiders, rouw en verliesbegeleiders om op een integere manier een praktijk op te bouwen. 

 

Schrijf je hier in om op de hoogte te blijven van gratis masterclasses, tips en tools voor (aankomend) stervensbegeleiders, zodat je nog beter wordt in dit mooie vak. 



Over de schrijver
Diana Stassen is eigenaresse van Ster in Zorg; de inspiratieplek voor stervensbegeleiding. Ze begeleidt familieleden, vrijwilligers, (aankomend) stervensbegeleiders om het stervensproces te ondersteunen op een praktische, eigenwijze, lichte en liefdevolle manier. Ze heeft een achtergrond als (palliatief & wijk) verpleegkundige, gezondheidswetenschapper, NLP-trainer en hypnotherapeut.
Reactie plaatsen