Omgaan met negatieve gedachten
83 Omgaan met negatieve gedachten
25 november 2022 
7 min. leestijd

83 Omgaan met negatieve gedachten

"Ik blijf liever positief en ik denk niet negatief". Persoonlijk  ben ik wars van dit soort uitspraken, niet omdat ik perse een doemdenker ben, maar omdat het onrealistisch is. Negatieve geachten zijn er en ze hebben een functie.

In de podcast Stervensgoed een positieve boodschap over negatieve gedachten én zonder aanmoediging dat je 'maar gewoon blij' moet denken 😉


👉🏻Je luistert de podcast ook via apple en Spotify. Reageren op Stervensgoed podcast? Graag! Dat kan onder dit blog!

👉🏻Een gratis checklist als je zorgt in de laatste levensfase? Klik hier

Samenvatting Stervensgoed podcast 83

Omgaan met negatieve gedachten

De aanleiding van dit artikel is een boek van Anita Moorjani, welke ik onlangs heb gelezen. Zij heeft een bijna-doodervaring gehad en schrijft over de inzichten die zij daaruit heeft gekregen. Echt heel mooi en zeer waardevol (aanrader om haar boeken te lezen!). In dit blog wil ik een aantal van die inzichten met je delen.

Op het moment dat je te maken hebt met mensen die pijn en verdriet hebben, komen daar geheid negatieve gedachten bij. Ik vind het bij ondersteuning in de laatste levensfase dan ook heel belangrijk dat wij zelf voorgaan in onze persoonlijke ontwikkeling hieromtrent.

  • Hoe gaan wij om met onze negatieve gedachten?
  • Hoe werkt dat voor ons?

We willen niet mensen in de laatste levensfase gaan helpen vanaf een hoge troon, en bijvoorbeeld zeggen: ‘Je moet dit zo doen en dat zo doen.’

Weten wij veel! Wij staan niet in de laatste levensfase!

 Maar wij kunnen onszelf goed onder de loep nemen hoe het voor ons werkt. Laten we naar onszelf kijken met een liefdevolle en warme blik (dat is al een hele oefening😎) . Vanuit die visie kijk je naar jouw leven, naar jouw sterfelijkheid en naar hoe je omgaat met negatieve gedachten.

Drie inzichten over omgaan met negatieve gedachten

De drie inzichten die ik hier wil delen, gaan over gedachten. En gedachten zijn niet meer dan dingen die je hoofd binnenvliegen en weer kunnen vertrekken.

1) Oordelen over je gedachten is oordelen over jezelf

Wat ik mooi vind in het boek is dat er beschreven staat dat je niet kunt kiezen welke gedachten je hebt. Je kunt niet alleen maar fijne, blije en mooie gedachten hebben. Er zullen ook negatieve en zware gedachten langs komen. Juist wanneer je niet lekker in je vel zit.

Je kunt niet de fijne gedachten volledig ontvangen en tegelijkertijd denken: de rest van die gedachten die niet zo leuk zijn (dat je boos bent op jezelf, dat je er niet goed uitziet, dat je slecht denkt over jezelf), die hoef ik niet.

Zo werkt het dus niet. Het is dus niet: Oké, ik heb een deurtje en ik laat deze mooie dingen binnen en daarmee laat ik alle slechte en negatieve gedachten weg. Dan geef je gelijk een oordeel; dat die gedachten dus slecht of negatief zijn en je ze niet mag hebben. Als je oordeelt over je gedachten, dan oordeel je over jezelf. Sta jezelf toe je gedachten te accepteren, die langskomen. Geachten zijn er nu eenmaal, het gaat erom of je door de gedachten laat meesleuren.

Je kunt gedachten niet weg kunt stoppen. Je kunt niet voor het één kiezen en het ander niet toelaten. Het gaat juist over: Wat vind je van die gedachten? Soms maak je je druk dat je goede en positieve gedachten moet hebben. Het maakt de lading over die gedachten alleen maar groter en groter. Het mooie wat ik hieruit haal, is dat je geen oordeel moet vellen over je gedachten.

2) Stop gedachten niet weg; je bent de moeite waard

 Het gaat in de kern over zelfliefde. Om te houden van wie je bent, inclusief alle gedachten die door je heengaan. Als je alle gedachten die door je heengaan, kunt accepteren dan geef je daar geen waarde aan en verdwijnen ze ook veel gemakkelijker. Het brengt je terug naar de basis zodat je weet dat jij de moeite waard bent. Dat je je niet hoeft te bewijzen en dat er niets mis met je is, wat er ook gebeurt. De uitnodiging hierin is: Accepteer jezelf en houd van jezelf.

3) Ga in moeilijke tijd na wat er op dit moment nodig is

Als laatste het derde mooie inzicht wat gaat over een moeilijke tijd doormaken. Op het moment dat je een moeilijke tijd zit, betekent dat eigenlijk dat het huidige moment niet zo verloopt zoals je dat had gewild of had verwacht.

Je wilt je blijer en vrolijker voelen en over een bepaald punt in je leven je helemaal niet druk willen maken.

Je bent ergens, maar je zou liever ergens anders willen zijn (letterlijk of figuurlijk). Je bent verdrietig, maar zou juist graag willen genieten.

Op het moment dat je denkt dat je je niet zo wilt voelen, maar juist vrolijk en blij wilt zijn, werkt dat niet.

Dat maakt de kloof van waar je bent en waar je naar toe wilt nog veel groter. Hoe groter die kloof, hoe pijnlijker het is op dat moment. (luister zeker naar podcast 85 Stervensgoed, want die vertelt meer over een kloof ervaren!)

Moorjani tipt om in te checken in het moment en te voelen wat je voelt. En van daaruit je te richten op wat je op dat moment nodig hebt.

  • Wat is er op dit moment wat mij beter kan laten voelen?
  •  Wat kan ik op dit moment doen met alle liefde vanuit mezelf?

Niet met het oog op het resultaat dat je vreugde moet voelen en blij moet zijn.

Maar wat heb je op dit moment nodig?

 Vaak zijn dit kleine en simpele dingetjes die goed te doen zijn. Soms betekent het een vriendin bellen en het fijn vinden om haar stem te horen. Soms betekent het dat je even een knuffel wilt hebben. Soms moet je dingen waar je mee bezig bent even laten liggen en lekker een stuk gaan wandelen. Je hoeft je blik niet heel ver in de toekomst neer te leggen, maar echt te focussen op het moment.

Dit doe je als er negatieve geachten omhoog komen

De drie inzichten van Moorjani hoe je omgaat met negatieve gedachten (inclusief met wat aanvullingen vanuit mijn kant. 😀)

Samengevat:

  1. Als je oordeelt over je gedachten, oordeel je eigenlijk over jezelf.
  2. Stop gedachten niet weg, maar zie dat je de moeite waarde bent.
  3. Ga in een moeilijke tijd na wat er op dit moment nodig is om je beter te voelen.

Ik hoop dat ik je met deze inzichten inspiratie heb gegeven hoe jij kijkt, voelt en ervaart bij negatieve gedachten. Ik zou het heel fijn vinden als je dit artikel deelt in je netwerk. Misschien kan een collega of vriendin hier ook waardevolle inzichten uithalen.

Je wilt 'iets' doen met de laatste levensfase. Ondersteunen aan het sterfbed. Je weet eigenlijk niet zo goed wat. Je twijfelt of dit echt bj je past of weet niet hoe je dit kunt waarmaken. Ik nodig je uit voor de GRATIS challenge 5 t/m 8 december 2022.  Aanmelden kan hier

stervensbegeleider worden


Over de schrijver
Diana Stassen is eigenaresse van Ster in Zorg; de inspiratieplek voor stervensbegeleiding.Ze begeleidt familieleden, vrijwilligers, (aankomend) stervensbegeleiders om het stervensproces te ondersteunen op een praktische, eigenwijze, lichte en liefdevolle manier.Ze heeft een achtergrond als (palliatief & wijk) verpleegkundige, gezondheidswetenschapper, NLP-trainer en hypnotherapeut.
Reactie plaatsen