Herken jij de klachten van een burn-out of overspannen zijn bij jezelf?
Herken jij de klachten van een burn-out of overspannen zijn bij jezelf?
27 november 2018 

Herken jij de klachten van een burn-out of overspannen zijn bij jezelf?

Als zorgverlener weet je meestal wel van aanpakken. Het is immers een doe-vak. Maar er kan een moment komen dat het je teveel wordt. Dat je belastbaarheid vermindert. Dat je te veel hooi op je vork hebt genomen of dat omstandigheden in je leven je te veel energie kosten. Vaak is het ook een combinatie van bovengenoemde.

 

Welke klachten?

As je moeite hebt om met spanningen om te gaan die gebeurtenissen, verplichtingen en problemen met zich meebrengen, heeft dit allerlei gevolgen. Deze gevolgen kunnen zich psychisch of lichamelijk uiten. Een kenmerk dat past bij een burn-out is dat je het gevoel hebt geen grip meer te hebben op je leven. Bij overspannenheid is dit ook zo, maar minder heftig aanwezig. Het teken van een burn-out is dat je deze klachten langer dan een half jaar hebt en je bent vooral moe en uitgeput. Overspannenheid uit zich in dezelfde klachten, maar zijn korter van duur.

 

De klachten van een burn-out en overspannenheid op een rij:

  • Moeheid, vermoeidheid
  • Onrustig slapen, moeilijk inslapen of niet kunnen doorslapen
  • Prikkelbaar zijn of snel geïrriteerd en boos
  • Niet tegen drukte of lawaai kunnen
  • Huilbuien of snel emotioneel geraakt zijn, geen controle over emoties hebben
  • Veel nadenken of gedachtes die malen, piekeren
  • Een opgejaagd gevoel hebben
  • Concentratie en geheugenproblemen

 

Er kunnen lichamelijke klachten ontstaan, zeker wanneer bovenstaande klachten langer aanhouden:

  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Hartkloppingen
  • Maagklachten
  • Darmklachten
  • Spierpijn en spierstijfheid

 

Deze klachten zijn veelvoorkomende klachten bij stress, overspannenheid en burn-out.

Ieder lichaam reageert anders op aanhoudende stress.

Heb jij klachten die je herkent?

 

Roofbouw

De klachten die een burn-out of overspannenheid veroorzaken zijn symptomen die iedereen wel in meer of mindere mate herkent. Iedereen piekert wel eens of slaapt minder goed.

Echter, als deze kenmerken van burn-out en overspannenheid steeds vaker terugkomen of niet meer verdwijnen, is er eerst herstel noodzakelijk. Je hebt roofbouw gepleegd op je lichaam en geest.

 

Buiten- en binnenwereld

Het is een dooddoener, maar voorkomen is beter dan genezen. Overspannenheid of een burn-out uit zich als boosdoener in de ‘buitenwereld’. Hoge werkdruk, relatieproblemen, verwachtingen van mensen om je heen, een moeilijke baas, veeleisende cliënten/patiënten en veel verplichtingen (het gevoel van moeten). Je leest hier mijn blog over energievreters.

Het zijn problemen die waarneembaar, zichtbaar en tastbaar zijn. Je kunt ze aanwijzen. Deze problemen worden echter (mede)veroorzaakt door de ‘binnenwereld’. In deze binnenwereld hebben we overtuigingen en daarop baseren we onze ‘moetens’.

Perfectionistisch?
Perfectionisten hebben een verhoogde kans om overspannen te raken. Juist omdat ze te veel verantwoording dragen en van zichzelf veel moeten. Ze hebben dieperliggende overtuigingen dat ‘alles goed moet zijn’, ‘alles moet lukken’ en ze ‘niet mogen falen’. Deze onderliggende overtuigingen hebben ze vaak geërfd van hun ouders, onderwijssystemen of van de maatschappij. Het kost tijd en energie om deze overtuiging te veranderen. Het vraagt toewijding aan persoonlijke ontwikkeling en groei. De beloning is echter groot.

 

Grote-weg-met-stress-oefening-voor-zorgverleners

Om je alvast te ondersteunen met het ervaren van meer rust, kun je hier de-grote-weg-met-stress-oefening-voor-zorgverleners gratis downloaden. Het helpt je om te ontspannen, zodat je beter slaapt, minder piekert en je lekkerder in je vel voelt zitten.

 

Reactie plaatsen