Pijn en de kracht van je Mind om chronische pijn te verminderen
arrow_drop_up arrow_drop_down
Pijn en de kracht van je Mind

Pijn en de kracht van je Mind

In Maastricht liggen van die kleine kasseitjes in de binnenstad. Kinderköpkes worden ze genoemd. Ze zien er prachtig uit, maar ze zijn spekglad in de regen en funest voor schoenen met hakken. Menig schoenmaker is hier rijk geworden omdat weer een hak tussen de stenen gleed en er beschadigd uit kwam.

In mijn studententijd ging ik graag een avondje doorzakken. Naar de kroeg in Maastricht. Natuurlijk met hakken, ook al ben ik niet te klein. Hakken zijn nu eenmaal mooi. Een avondje dansen, sjansen met een lekker biertje. Geen enkele last van pijnlijke voeten, daar was het veel te gezellig voor.

Als ik dan tegen sluitingstijd de kroeg uit rolde, de frisse nacht op snoof, merkte ik pas op hoe zwaar en pijnlijk mijn voeten waren. Bijna strompelend met mijn giechelende vriendinnen liepen we met onze hakken te balanceren tussen de kinderköpkes.

“Auw Auw, ik kan niet meer lopen met die hakken” riepen we om de beurt.

Onze voeten melden zich in de realiteit: dansen op deze schoenen kent zijn grenzen.

Ik weet niet of je iets soortgelijks herkent, maar als je plezier hebt, is er geen of minder aandacht voor pijn.

Ik was afgeleid van pijn omdat mijn Mind plezier had en met andere dingen bezig was dan te lang dansen op hoge hakken. De focus lag ergens anders.

Pijn en het nut van afleiding

Wat is het moraal van het verhaal?

Op het moment dat je Mind is afgeleid, je focus ergens anders ligt, voel je de pijn niet of minder.

Je ziet het goed terug bij kleine kinderen. Ze vallen, stoten hun knie en huilen.
Kijken ze vervolgens naar het bloed op hun knie dan brullen ze harder. De focus ligt op de pijnlijke plek.

Worden de kinderen afgeleid, dan wordt de aandacht verlegt. Stop ze een leuk speelgoed in de hand of een snoepje en ze glimlachen. Het is de kracht van onze Mind.

Is het verstandig om pijn te negeren?

Pijn heeft een aantal functies. De belangrijkste functie van pijn is een waarschuwingssignaal afgeven.
Je pakt een hete pan van het vuur. Auw! Je laat de pan uit je handen vallen. Je hebt je vingers verbrand.

Het waarschuwt je voor verdere verbranding en je reactie is supersnel.

Pijn heeft een beschermende werking. Het voorkomt ernstig verwonding.

Enkel verstuikt? Dat geeft pijn. Deze enkel heeft rust nodig, vertelt je lichaam. Niet (te)veel belasten!

Maar er is ook zoiets als een ‘stuk’ pijnsysteem. Je systeem geeft pijn aan zonder duidelijke reden of omdat je systeem het gewend is. We noemen dit ook wel chronische pijn.

De pijn heeft ooit gediend als een waarschuwingssysteem. Maar nu blijft het waarschuwingssysteem op rood staan, terwijl het gevaar geweken is. Als een stoplicht op rood staat, terwijl het allang groen het moeten zijn.

Als pijn zijn functie heeft verloren dan heeft het geen nut meer. Het belemmert alleen maar.

Pijn en angst

Pijn en angst zijn grote vrienden van elkaar. Ze gaan hand in hand. Wist je dat angst 60% van de pijn beïnvloed? Hoe meer angst, hoe meer pijn je ervaart.

Als je in de tandartsstoel ligt, je staart naar het plafond, je hoort het geluid van de tandartsboor……
Dan voel je je lijf aanspannen, je ervaart al spanning voordat de tandarts gaat beginnen.
De kracht van je Mind.

Ontspanning en pijn

Hoe meer ontspannen je bent hoe minder pijn je ervaart. Dat kan bijvoorbeeld door afleiding, medicatie, ontspanningstechnieken en hypnosetechnieken.
Doordat je rust bevordert, neemt de angst af. Hoe je dat doet onthul ik je in de workshop Minder angst en pijn door ontspanningstechnieken in de palliatieve fase.

In deze workshop onthul ik je simpele oefeningen om pijn en angst te verminderen bij je cliënt/patiënt/dierbare op basis van ontspanningstechnieken.
Het zijn zeer prettige oefeningen (hebben we niet allemaal een beetje extra rust nodig?) die ondersteunend werken bij angst en pijn.

Super tof als je meedoet!

 

Over de schrijver
Mijn naam is Diana Stassen. Ik help zorgverleners en mantelzorgers beter voor zichzelf én beter voor de ander te zorgen in de laatste levensfase. Zodat er meer rust en minder klachten zijn in deze belangrijke fase van het leven. Ik focus me daarbij voornamelijk op natuurlijke ondersteuningsmogelijkheden. Een van de methodieken die ik gebruik is hypnosetherapie. Dat gebeurt in mijn praktijk in Maastricht of via een huisbezoek bij mensen thuis. Als wijkverpleegkundige, gezondheidswetenschapper en hypnotherapeut heb ik reeds mooie ondersteuning kunnen bieden ten goede voor een mooi afscheid.
Reactie plaatsen