Krachtige oefening als je zorgt voor zieke mensen zodat je in balans blijft
arrow_drop_up arrow_drop_down
Krachtige oefening als je zorgt voor zieke mensen
20 oktober 2020 

Krachtige oefening als je zorgt voor zieke mensen


Je kunt niet NIET meeleven met een ander. Als mens ben je voorgeprogrammeerd als sociaal wezen. Je voelt aan als iemand verdrietig is of angstig is. Sommige mensen voelen dit beter aan als anderen, zeker als je hooggevoelig bent. De één leeft meer mee dan de ander, dat klopt. Sommige mensen zijn van nature sneller geraakt dan anderen.  Maar, je kunt je emoties niet volledig op nul parkeren. Tenminste, dat is niet gezond. Om je emotioneel gezond te voelen, moet je inderdaad voelen. Toch is het belangrijk om je eigen energie hoog te houden, zodat je niet wordt meegesleurd in de emoties van anderen.

Professionele afstand en betrokkenheid

Professioneel afstand houden is je niet laten meesleuren in de emoties en de pijnen van diegene waarvoor je zorgt. Aan de andere kant wil men ook dat je professioneel betrokken bent. Dat je meeleeft, empathisch bent.
Zoiets als professioneel afstand houden is eigenlijk een onmogelijk begrip. Je kunt je gevoel bijna geheel uitschakelen, alsof je een robot bent.
​Een machine.
​Persoonlijk geloof ik dat dit nu net het probleem van deze tijd is.
Te weinig voelen, te veel denken met ons hoofd. Beslissingen maken met je hoofd en daarbij je intuïtie en je hart vergeten. Aan de andere kant als je zorgt wordt je continue geconfronteerd met de zware energie van anderen. Je zult jezelf op de een of andere manier daar tegen moeten beschermen.

De wereld kan wel meer liefde en compassie gebruiken. Juist nu!

Dat wil niet zeggen dat je je moet laten meesleuren in verdriet van anderen. Dat je geraakt wordt door een ander en je daardoor zelf verdrietig of angstig wordt. Omdat je (on)bewust dit gevoel kopieert en op jezelf betrekt. Dat gaat ten koste van jou. Er is een verschil tussen meeleven en meelijden.
De balans vinden tussen professionele betrokkenheid en afstand is een uitdaging

Effectieve oefening om je te energie hoog te houden als je geconfronteerd wordt met verdriet en pijn


Om de balans te (her)vinden tussen professionele betrokkenheid en afstand heb ik een bijzondere oefening voor je gedeeld. In podcast #11 deel ik een impactvolle oefening met je die je helpt krachtig te zijn als je geconfronteerd wordt met verdriet, angst of andere zware emoties. Het beschermt jou en houdt jouw energie sterk en krachtig.
​Dat is perfect voor jouw gezondheid zowel mentaal, emotioneel als fysiek. En óók voor de gezondheid van de ander.
​Je helpt de ander niet als je ook angstig en verdrietig wordt. Je helpt de ander het meest als jij in je kracht bent en je licht volledig kunt laten schijnen.

 

Zoek een plekje waar je niet gestoord kunt worden en ervaar de kracht van de oefening. (#11)

Laat je me weten wat je van de oefening vind?
Over de schrijver
Mijn naam is Diana Stassen. Ik help zorgverleners en mantelzorgers beter voor zichzelf én beter voor de ander te zorgen in de laatste levensfase. Zodat er meer rust en minder klachten zijn in deze belangrijke fase van het leven. Ik focus me daarbij voornamelijk op natuurlijke ondersteuningsmogelijkheden. Een van de methodieken die ik gebruik is hypnosetherapie. Dat gebeurt in mijn praktijk in Maastricht of via een huisbezoek bij mensen thuis. Als wijkverpleegkundige, gezondheidswetenschapper en hypnotherapeut heb ik reeds mooie ondersteuning kunnen bieden ten goede voor een mooi afscheid.
Reactie plaatsen