Tijdsdruk op het toilet | thuiszorgindicatie aanvragen
Tijdsdruk op het toilet
Ervaringen over het levenseinde
Ervaringen over het levenseinde
05/01/2018
2 min

Tijdsdruk op het toilet

05/01/2018
2 min

Ik mag terugbellen, verneem ik op mijn voicemail. Tien minuten in de wacht. Zucht. Begint al goed. Kalm blijven.

“Bedankt voor het wachten, heeft u een cliëntnummer, uw AGB-code en het BSN-nummer en ter controle de geboortedatum?” klinkt het in rap tempo aan de andere kant van de lijn.

Ik dreun de gevraagde nummers achter elkaar op.

De dame van de zorgverzekeraar steekt direct van wal: “Wij vinden de door u gestelde thuiszorgindicatie veel te hoog. Past u deze aan?”

“De gestelde indicatie is volgens de beroepsnormen”, verweer ik. “De verantwoording staat in het verslag”. Daar gaan we weer denk ik, mijn bloeddruk stijgt.

“Wij vinden hem te hoog, kunt u de handelingen qua tijd specificeren?”

Dit gesprek gaat de verkeerde kant op, zegt een stemmetje in mijn hoofd. Niet weer.

“De vijf minuten registratie is afgeschaft, stond vorige week in het nieuws” antwoord ik, mijn stem klinkt kalm, maar dat is een façade. Mijn bloeddruk stijgt sneller.

“Niet volgens onze regels, wij verwachten dat u het uitsplitst” antwoordt ze op een belerende toon.

“U wilt dat ik één uur ochtendzorg, uitsplitst in eenheden van vijf minuten?” herhaal ik verontwaardigd.

De dame houdt vol, de zorgverzekeraar heeft een missie, constateer ik.

“Heeft u een ogenblik?”, vraag ik, wetend dat tegensputteren meer tijd gaat kosten.

Blog Ster in Zorg, wijkverpleegkundige

Ik krabbel op een kladblaadje een verdeling van de minuten.

Hoeveel tijd mag de cliënt hebben om te defeceren, vraag ik me af? Gevaarlijke normen neemt mijn bloeddruk aan; de waanzin van de bureaucratie. Blijkbaar is de dag bij een zieke verzekerde precies planbaar in eenheden van vijf minuten.

Mijn cliënt doet vijf minuten over zijn behoefte, zet ik op papier. Ik hoop dat ze laxeermiddelen heeft voor de dagen dat het tegenzit. Deze zitten overigens niet meer in het verzekerde pakket.

Ja, het is wel sarcastisch; het bovenstaande stuk.

Maar het is wel degelijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dat niet op zichzelf staat. Veel van mijn collegae hebben struggels met het organiseren van een passende zorgindicatie en zorgfinanciering in de thuiszorg (zowel HBO-Vers, verpleegkundigen verzorgenden, en verzorgende IG’ers, als mantelzorgers). Ik ook.

Veel regels, veel tijdsverlies, van het kastje naar de muur worden gestuurd en frustratie door onduidelijkheid, om maar wat op te noemen.

Gelukkig heb ik al wat stappen vooruit mogen zetten door de ervaring van de afgelopen jaren als zelfstandig wijkverpleegkundige. Ik deel deze ervaring en de daarbij voorkomende tips graag met jou.

 

Mijn naam is Diana Stassen en ik ondersteun je als je zorgt voor je ongeneeslijk zieke familielid. Ik zorg voor rust.

Als je zorgt voor je ongeneeslijk zieke dierbare dan wil ik je graag ondersteunen. Ik begin met het bieden van een luisterend oor. Te luisteren naar jou verhaal. Wellicht kan ik iets voor je betekenen, misschien ook niet. Daar gaat het niet om. Het gaat om een gesprek van mens tot mens. Ik noem het een Bakkie Troost gesprek. Via deze link boek je een afspraak. Wil je meer informatie over een zorg indicatie stellen door een wjkverpleegkundige in Maastricht? Gebruik dan ook de link om een afspraak te plannen.

(N.B. Ik ben gesteld op mijn privacy van mijn gegevens, dus ik zorg ook voor de privacy van jouw gegevens)


 

Reacties
Categorieën